تلویزیون یک ابزار مخابراتی برای ارسال و دریافت عکسهای متحرک و صدا از یک فاصله دور می باشد. این لغتبه تمام بخشهای تلویزیون، برنامه های تلویزیون و پخش آنها اشاره دارد. کلمه تلویزیون یک کلمه دو قسمتی است که از زبان یونانی و لاتین می آید. "تل" در یونانی به معنای "دور" است. در حالی که "ویزیون" که از زبان لاتین و ازکلمه"ویزیو" می آید به معنای "دیدن یا بینایی" است.
جان لاجی برد در ژانویه 1925 توانست با موفقیت نمایش تلویزیونی خود را نشان دهد. و بدین ترتیب وسیله دیگری به جهانیان معرفی شد، که توانست در عرض چند دهه در کل دنیا محبوب گردد و هم اکنون بعنوان گسترده ترین ومحبوبترین رسانه جهانی محسوب شود.
نخستین فرستنده ی تلویزیونی در مهر ماه سال 1337 توسط بخش خصوصی در ایران افتتاح شد. پوشش اینفرستنده در حدود 120 کیلومتر و قدرت آن 200کیلو وات بود. در شهریور 1338 فرستنده ی دیگری توسط همینبخش خصوصی در آبادان افتتاح شد.
تلویزیون ایران از روز چهارم آبان 1345 کار خود را به طور آزمایشی آغاز و از اول فروردین 1346 کار خود را شروع کرد
این شبکه با روزی سه ساعت و با کمک دو فرستنده با قدرت 12 کیلووات و توانست 5/2 میلیون نفر از جمعیت تهران را زیر پوشش خود قرار دهد.
تلویزیون کار خود را با 188 نفر آغاز کرد. کمبود نیروی انسانی متخصص، این سازمان را بر آن داشت تا برای تربیتکادر ماهر، دوره هایی را برگزار کند. همزمان با این دوره ها فکر برنامه ریزی برای تشکیل یک مدرسه تخصصی قوتگرفت و در سال 1347 ش، مدرسه عالی تلویزیون و سینما با ظرفیت 48 دانشجو (24 نفر برای امور فنی و 24 نفربرای تولید) رسما کار خود را آغاز کرد.
در مرداد سال 1347 تلویزیون آذربایجان (مرکز ارومیه) و چهارم آبان همان سال تلویزیون خلیج فارس (مرکزبندرعباس) آغاز به کار کردند. از اول سال 1348 استفاده از فرستنده ی تلویزیون به وسیله ی نصب دستگاه هایرله در اصفهان عملی گردید. در چهارم آبان همین سال تلویزیون فارس (مرکز شیراز) کار آزمایشی خود را شروعنمود. (این فرستنده روز 27 آبان 1349 رسما افتتاح گردید). روز 18 اردیبهشت سال 1349 تلویزیون گیلان (مرکزرشت) و روز چهارم آبان همان سال تلویزیون کرمانشاه برنامه های خود را آغاز کردند و در همین روز با استفاده ازمرکز مخابراتی اسدآباد و نصب دستگاه های رله، اهالی همدان نیز توانستند از برنامه های تلویزیون تهران استفادهکنند.
فرستنده های خلیج فارس (مرکز خوزستان) از 12 آبان 1349 و تلویزیون آذربایجان (مرکز تبریز) از اول سال 1350 کارخود را آغاز نمودند.
هم اکنون و پس از گذشت شش دهه از ورود تلویزیون به ایران ، بیش از 50 شبکه داخلی و برون مرزی تلویزیونی درایران تولید برنامه کرده و در تمامی نقاط ایران قابل دریافتند. این مسئله به معنای رشد کمی شگفت انگیز در تعدادشبکه های تلویزیونی در ایران و گسترش خیره کننده تلویزیون و برنامه های تلویزیونی در این کشور است،
تبلیغات تلویزیون انگلیسیTelevision advertisement، گونهای از برنامههای تلویزیونی است که در ازایدریافت پول از سازمانها، ساخته میشود و پیامی را که عموماً در مورد یک خدمت یا محصول است، به بازارمورد نظر میرساند. بخش عظیمی از درآمد شبکههای تلویزیونی از طریق این آگهیهای تبلیغاتی تأمین میگردد. از آغاز به وجود آمدن تلویزیون، این نوع آگهیهای تلویزیونی در مورد گستره وسیعی از کالاها، خدمات و ایدهها وجود داشتهاند.
نخستین آگهی تلویزیونی به تاریخ اول ژوئیه ۱۹۴۱ در ایالات متحده به روی آنتن رفت که برای آن شرکتبلووا واچ (Bulova Watch) به شبکه NBC شهر نیویورک، وابسته به WNBT امروزه WNBC) برای در اختیارداشتن آنتن به مدت ۲۰ ثانیه پیش از آغاز یک مسابقه بیسبال بین دو تیم بروکلین داگرز (Brooklyn Dodgers) و فیلادلفیا فیلیز (Philadelphia Phillies) هزینهای برابر ۹ دلار پرداخت کرد. این آگهیبسیار ساده، نام شرکت بلووا واچ (Bulova Watch) را بر روی نقشهای از ایالات متحده آمریکا نشان میداد؛در حالیکه گفتار متن شعار شرکت را بیان میکرد: "آمریکا خودشو با بلووا تنظیم می کنه"
آگهی تبلیغات بازرگانی:
معرفی کالا و خدمات با هدف تجاری که موجب آگاهی، ایجاد علاقه و یا وفاداری در افکار مخاطبین از طریق طراحی،آماده سازی، تولید و پخش از طریق شبکه های رادیویی و تلویزیونی میشود که نتایج آن موجب معرفی و یا ارتقاءنام و نشان تجاری (برند) ،فروش و یا افزایش فروش کالا و خدمات صاحبان آگهی میگردد.
صاحب آگهی:
به اشخاص حقیقی و یا حقوقی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) گفته میشود که به منظور معرفی کالا و محصولیا خدمات خود، ضمن پذیرش اصول و ضوابط اداره کل بازرگانی اقدام به سفارش و پخش آگهی از شبکههای رادیو وتلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مینمایند.
تبلیغات تلویزیونی در کشورهای مختلف
آمریکا
در ایالات متحده آمریکا، سیستم رتبهبندی Nielsen، تعداد مخاطبانی که یک تبلیغ تلویزیونی را مشاهدهکردهاند، اندازهگیری میکند و به مسئولان تلویزیونی امکان این را میدهد تا بفهمند چقدر برنامههای تلویزیونی شان محبوب بودهاند. به این ترتیب مسئولان تلویزیونی بهتر میتوانند تصمیمگیری کنند تاچطور هزینههای پخش آگهی در تلویزیون را نرخ گذاری کنند
اروپا
اگرچه در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدت زمان تبلیغات تلویزیونی نسبتاً طولانیتر است اما تعداد دفعات تکرارآنها نیز کمتر است. به عنوان مثال بجای اینکه یک آگهی ۳ دقیقهای، هر ۸ دقیقه پخش شود، هر نیم ساعت یکآگهی ۶ دقیقهای پخش میشود
ایران
در ایران بر خلاف اکثر کشورها، اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از کارتولیدی آگهیهای تلویزیونی خود را به آژانسهای تبلیغاتی مختلف سپرده است. این آژانسها نقش واسطه را بینصدا و سیما و شرکتهایی که تمایل به تولید و پخش آگهی خود در شبکههای رادیو و تلویزیونی دارند، ایفامیکنند.
به هر حال، هر برنامه در رادیو و تلویزیون دارای یک «طبقه» است که هزینه تبلیغات هم با توجه به همین طبقه درهر برنامه مشخص می شود. هزینه پیام های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماه هایسال، مشخص می شود که در جدول تعرفه های پخش آگهی صدا و سیما وجود دارد.
هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، از دو هزارتومان شروع می شود و در طبقه 35 که بالاترین طبقه آگهیاست به یک میلیون و80 هزار تومان می رسد. با این حال بعضی برنامه ها خارج از این تعرفه هستند و قیمت پخشآگهی در آنها چندین برابر آخرین طبقه می شود و از طرفی هم برای برخی از برنامه های بسیار پرمخاطب، بهآخرین طبقه، درصدی هم اضافه می شود. به طوری که پخش هر یک ثانیه آگهی در برنامه ای مثل برنامه ورزشی نود، 16میلیون و 286هزار و 400 تومان است.
قرار دادهای پخش آگهی در صدا و سیما شامل دو نوع قرار داد می شود. در هر دو نوع قراردادی که در اداره کلبازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین 60 تا 70 درصد نرخ طبقه آن برنامه، قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت ها در یک برنامه 50 درصد نرخ طبقه آن است.همین طور قیمت دعوت به تماشای برنامه ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه فرق می کند و بین 80 درصد تا دوبرابر نرخ طبقه برنامه می شود. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه و قیمت آگهی های بین برنامه، بین 5/1 تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین 60 تا 80درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد. البته باید در نظر گرفت که قوانینی هم برای مدت آگهی ها وجود دارد؛مثلامدت آگهی مستقیم (تیزر) در تلویزیون 15 ثانیه و در رادیو 10 ثانیه تعیین می شود و کمتر از آن هم همان15ثانیه و 10 ثانیه محاسبه می شود.
در تعرفه های آگهی های صداوسیما به پخش آگهی محصولات داخلی توجه شده است به طوری که برای تبلیغ اجناس خارجی دو برابر هزینه تبلیغ اجناس ساخت داخل منظور شده و آگهی کالاهای تحت لیسانس خارجی یامحصولات ساخت مشترک هم، هزینه ای 1/1 برابر هزینه تبلیغ کالاهای داخلی دارند. معمولاشرکت هایی که به میزان بالایی آگهی سفارش می دهند، از قراردادهای تیپ 2 اداره کل بازرگانی صداوسیما استفاده می کنند که هزینه ها در آن ارزان تر تمام می شود.
تمام این موارد در حالی است که با یک حساب سرانگشتی در میزان تعرفه های پخش آگهی که خود صدا و سیماعنوان می کند، اگر در بهترین حالت در هر ساعت، 15 دقیقه آگهی پخش کند، با میانگین 500 هزار تومان، می توانگفت که این سازمان هر روز، یک میلیارد و 80 میلیون تومان و هر سال سه هزار و 942 میلیون تومان تنها از ناحیهپخش آگهی ها در آمد دارد. البته این میزان به غیر از آن تبلیغ های حین برنامه ای است که در تعرفه ها وجود ندارد.
سال گذشته صدا و سیما تنها از محل آگهی ها نزدیک به یک هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. برخیبرآوردهای غیررسمی نشان می دهد این میزان درآمد برای سال جاری به 750 میلیون تومان رسیده است
محـــدوده قیــمت پخـش تبلیــغات تلویزیونی |
از قیـــــمت(حداقل) |
تا قیـــــمت(حداکثر) |
شـبکه یک - هـر ثانیــه به تومان |
۹،۹۰۰ |
۲۳۷،۶۰۰ |
شـبکه دو - هـر ثانیــه به تومان |
۲،۲۵۰ |
۵۰،۶۰۰ |
شـبکه سه - هـر ثانیــه به تومان |
۶،۷۵۰ |
۱۷۸،۲۰۰ |
شـبکه چهار - هـر ثانیــه به تومان |
۵،۴۰۰ |
۱۵،۷۵۰ |
شـبکه پنج - هـر ثانیــه به تومان |
۲،۲۵۰ |
۱۵۳،۴۵۰ |
شـبکه خبر - هـر ثانیــه به تومان |
۱۳،۵۰۰ |
۳۸،۵۰۰ |
شـبکه آموزش - هـر ثانیــه به تومان |
۱،۳۵۰ |
۱۳،۵۰۰ |
شـبکه مستند - هـر ثانیــه به تومان |
۲،۲۵۰ |
۴،۰۵۰ |
شـبکه شما - هـر ثانیــه به تومان |
۲،۲۵۰ |
۴،۰۵۰ |
شـبکه بازار - هـر ثانیــه به تومان |
۹۰۰ |
۳،۱۵۰ |
شـبکه ورزش - هـر ثانیــه به تومان |
۴،۰۵۰ |
۶،۷۵۰ |
شـبکه نمایش - هـر ثانیــه به تومان |
۴،۰۵۰ |
۶،۷۵۰ |
شـبکه پویا نمایی - هـر ثانیــه به تومان |
۵،۴۰۰ |
۶،۷۵۰ |